دیگر ادیان

تارنمای فرهنگی خبری - تحلیل خبرها و نوشتارهای فرهنگی و اجتماعی - زرتشتیان خارج از ایران

Tuesday, March 28, 2006

هويت گمشده دختران ایران

انتقاد مجري برنامه‌ي دخترانه
اغلب سريال‌ها دختران را با هويت گمشده به تصوير مي‌كشند
مجري برنامه‌ي تلويزيون «دخترانه» با انتقاد از چهره‌اي كه مجموعه‌هاي تلويزيوني از دختران ايراني به تصوير مي‌كشند، خاطرنشان كرد: در اغلب سريال‌هاي تلويزيوني دختران با هويت گمشده به تصوير كشيده مي‌شوند.
سحر رضوي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، افزود: همچنين تصويري كه از دختران خصوصا در رسانه‌هاي مكتوب مي‌بينيم اين است كه همه به نوعي دچار آسيب اجتماعي هستند. صيد شده‌اند يا صيادند. به راستي چند درصد از دختران ما دچار اين مشكلات هستند؟! از آن جا كه اين سوژه‌ها دم دستي هستند توسط رسانه‌ها بزرگ نمايي شده‌اند.
رضوي در ادامه با اعلام اين كه سري جديد برنامه « دخترانه» با موضوع « زن و رسانه» به روي آنتن مي‌رود، اظهار كرد: در اين مجموعه تلويزيوني سعي داريم به تصويري كه از دختران در رسانه‌ها ارائه مي‌شود، نگاهي بيندازيم و نقدي بر اين نگاه داشته باشيم.
مجري برنامه «دخترانه» با اشاره به حفظ تنوع درنگاه‌هايي كه به موضوع « زن و رسانه» در اين برنامه شده است، گفت: سعي شده در هر قسمت با كساني كه در رسانه‌ها كار مي‌كنند، كارگردانان، برنامه‌سازان و روزنامه‌نگاران صحبت كنيم. طرح نظرات منتقدان و مسؤولان فرهنگي كشور نيز بخش‌هاي ديگر اين برنامه را شامل مي‌شود.
به گفته وي، هر قسمت از برنامه «دخترانه» به يك موضوع مي‌پردازد. كه از جمله آن‌ها مي‌توان به مباحثي چون «امنيت و آسيب‌هاي اجتماعي»، «دختراني كه توسط رسانه‌ها به عنوان قهرمان مطرح مي‌شوند» اشاره كرد.
سحر رضوي درعين حال گفت: قرار نيست كه ما دراين برنامه راي بدهيم. بلكه يكسري از مسائل را مطرح مي‌كنيم قضاوت را بر عهده بيننده مي‌گذاريم. آن چه مي‌خواهيم در نهايت به مخاطب‌مان بگوييم اين است كه انتخاب شده نگاه آن، نگاه تيزبيني داشته باشد و نسبت به خوراك فرهنگي‌اي كه به تو مي‌دهند، آگاهي كسب كنند.
مجري « دخترانه» در مورد نحوه اجراي اين برنامه خاطرنشان كرد: قصد داريم در بخش پلاتوهاي برنامه، حرفهاي دختران را بزنيم و دغدغه‌هاي آن ها مطرح كنيم. در اين برنامه خود را جاي دختران جامعه‌مان مي‌گذاريم و از كارشناسان مختلف سوال مي‌كنيم.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر مخاطب برنامه « دخترانه» را اغلب دختران دانشجو و كساني كه نگاه عميق‌تري به مسائل اجتماعي دورو بر خود دارند، تشكيل مي‌دهند. البته علاقمنديم كه روي دختران دانش‌آموز نيز تاثيرگذاري كنيم.
وي درباره نحوه شكل‌گيري اين برنامه، يادآور شد: پيشينه برنامه «دخترانه» به سه سال پيش برمي‌گردد كه تحت عنوان «سيب گلاب» به روي آنتن رفت.سال گذشته اين برنامه با عنوان «دختران» و با موضوع دغدغه‌هاي اين قشر از جامعه پخش شد.
وي ادامه داد: پس از اين كه برنامه « دخترانه» تابستان 84 به روي آنتن رفت، مسؤولان شبكه تصميم گرفتند كه اين برنامه تنها در حد يك جنگ تابستانه و با هدف پر كردن اوقات فراغت دختران نباشد، بنابراين اين برنامه هم اينك يك روز در هفته پخش مي‌شود و به صورت جدي‌تر به مسائل دختران مي‌پردازد.
گفتني است سري جديد برنامه « دخترانه» در قالب 13 قسمت به موضوعات دخترانه‌اي كه هم اينك خوراك رسانه‌ها شده است، مي‌پردازد. اين برنامه چهارشنبه‌ها ساعت 16 به تهيه‌كنندگي زهره كاظمي از شبكه اول سيما پخش مي‌شود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home